
İletişim Başkanlığı Hazırladı. 21-22 Şubat 2023 Tarihli Deprem Dezenformasyon
Bülteni

“Başkanlığımız, Dezenformasyonla Mücadele Merkezi tarafından günlük olarak
hazırlanan ve Kahramanmaraş Depremiyle ilgili dezenformasyon içeren haberlerin
gerçeğine işaret edilen 21-22 Şubat 2023 tarihli Deprem Dezenformasyon Bülteni
yayımlandı.
Bültende, bazı basın yayın organlarında ve sosyal medyadaki, “RTÜK eleştirel
yayın yaptığı için FOX TV, Tele1 ve Halk TV’ye ceza kesti.”, “Türk Silahlı
Kuvvetleri deprem bölgesinde hep bir ağızdan komando andını okudu.”, “Malikler,
yapı denetim firmasını kendisi seçiyor, yapı denetim ücreti yapı denetim
firmasına ödeniyor.”, “Akkuyu NGS çalışanları, deprem bölgesine gönüllü
gittikleri gerekçesiyle işten çıkarıldı.” ve “Grand İsias Otel için başlatılan
soruşturma dosyasına gizlilik kararı getirildi.” iddialarının gerçeği
yansıtmadığı belirtildi.
Bazı sosyal medya hesaplarından paylaşılan, “RTÜK eleştirel yayın yaptığı için
FOX TV, Tele1 ve Halk TV’ye ceza kesti.” iddialarının gerçek dışı olduğu ifade
edilen bültende, RTÜK toplantısında, Halk TV’nin iki ayrı dosyasının görüşüldüğü
aktarıldı.
TİP Milletvekili Ahmet Şık’ın Halk TV’deki, “Buradaki tablodan sonra herkes şunu
kafasına kazıyabilir. Bu ülkede böyle bir devletin düşmanı olmak haktır ve
meşrudur.” şeklindeki sözlerinin, yayıncı kanala yaptırım getirdiği belirtilen
bültende, Üst Kurul’un, 6112 sayılı Kanun’da yer alan “Yayın hizmetleri, Türkiye
Cumhuriyeti Devleti’nin varlık ve bağımsızlığına, devletin ülkesi ve milletiyle
bölünmez bütünlüğüne, Atatürk ilke ve inkılaplarına aykırı olamaz.” hükmünü
ihlal eden Halk TV’ye üst sınırdan 5 kez program durdurma ve üst sınırdan idari
para cezası yaptırımı uygulanmasına karar verdiği kaydedildi.
FOX TV’de Doğan Şentürk’ün, “AFAD, üzerinde bira resmi olan mont yardımını
engelledi.” ifadelerini kullandığı hatırlatılan bültende, bunu hem AFAD’ın hem
de yardımları engellendiği iddia edilen kuruluşun yalanladığı ifade edildi.
Yayındaki diğer yorumcuların, bilginin doğru olmadığını belirtmelerine rağmen
yanlışta ısrar eden Şentürk’ün tavrının, 6112 sayılı yasanın ihlali olarak
görüldüğünün altının çizildiği bültende, bu sebeple RTÜK’ün, yayıncı FOX TV’ye
üst sınırdan idari para cezası yaptırımı uyguladığı aktarıldı.

https://gumushanedenhaber.com/iletisim-baskanligi-hazirladi-21-22-subat-2023-tarihli-deprem-dezenformasyon-bulteni/
https://gumushanedenhaber.com/iletisim-baskanligi-hazirladi-21-22-subat-2023-tarihli-deprem-dezenformasyon-bulteni/
https://www.iletisim.gov.tr/images/uploads/dosyalar/21-22-subat-bulten_%281%29.pdf


Namık Koçak’ın Tele1 yayınındaki, “Macar kurtarma ekibini Maraş’a taşıyan
otobüsün yolda benzini bitiyor, benzin parası ödetiyorlar. Su almak istiyorlar,
suyun parası isteniyor. ‘Yanımızda TL yok’ deyince, ‘Döviz de kabul ederiz.’
diyorlar.” iddiasının, Macaristan Büyükelçisi Victor Matis tarafından da
yalanlandığı, “Türk halkının kurtarma ekibine çok misafirperver davrandığının”
ifade edildiği anımsatılan bültende, “Kulaktan dolma bir bilginin yüzde 100
gerçekmiş gibi anlatılması gerekçesiyle, sorumlu yayıncılık yapmayan Tele1’e üst
sınırdan idari para cezası yaptırımı uygulanmıştır.” ifadeleri kullanıldı.
RTÜK toplantısında, Şirin Payzın’ın Halk TV yayınındaki, “sistematik yağmacılık
ve hırsızlık yapıldığı” iddialarının da masaya yatırıldığı belirtilen bültende,
şunlar kaydedildi:
“Üst Kurul, sözlerin yasada geçen ‘Tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerini
esas almak ve toplumda özgürce kanaat oluşumuna engel olmamak zorundadır,
soruşturulması basın meslek ilkeleri çerçevesinde mümkün olan haberler,
soruşturulmaksızın veya doğruluğundan emin olunmaksızın yayınlanamaz.’ hükmünü
ihlal ettiğini belirleyerek Halk TV’ye üst sınırdan idari para cezası vermiştir.
Yine Merdan Yanardağ’ın Tele1 yayınındaki, ‘İnsanlar bile bile bu merkez sağ,
muhafazakar partilere, gerici partilere oy vermeye devam ettiler. Gölcük
depreminin nedenini ‘Ya işte oradaki Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’nın, Donanma
Komutanlığı’nın orduevinde dans ediyorlardı, bu yüzden Allah’ın cezası onları
vurdu.’ diyen zihniyet bugün iktidardır.’ şeklindeki sözleri de yayıncılık
ilkesi ihlali kabul edildi. RTÜK, Tele1 hakkında üst sınırdan idari para cezası
ve yine üst sınırdan 5 kez program durdurma cezası kararı vermiştir.”
“Görüntüler, terör örgütüne karşı operasyonlardan”
Bazı sosyal medya hesaplarından paylaşılan, “Türk Silahlı Kuvvetleri’nin deprem
bölgesinde hep bir ağızdan komando andını okuduğu iddiası”nın doğru olmadığının
altı çizilen bültende, “İddiaya konu görüntülerin deprem bölgesiyle herhangi bir
ilişkisi yoktur. Görüntüler incelendiğinde, 2016 yılının ekim ayında video
paylaşım sitelerinde yer aldığı ve terör örgütüne karşı yürütülen operasyonlar
sırasında kaydedildiği tespit edilmiştir.” bilgisine yer verildi.
Bazı basın yayın organlarında yer alan “Malikler, yapı denetim firmasını kendisi
seçiyor, yapı denetim ücreti yapı denetim firmasına ödeniyor.” iddialarının
gerçeği yansıtmadığı da vurgulanan bültende, şunlar kaydedildi:
“Yapı denetim sisteminde, hangi yapı için hangi yapı denetim kuruluşunun
görevlendirileceği 2019 yılından itibaren elektronik ortamda belirlenmektedir.
Yapı sahibinin, müteahhidin ya da belediyenin yapı denetim kuruluşunu belirleme
hakkı veya yetkisi yoktur. 2011 yılından itibaren, 4708 sayılı Yapı Denetim
Hakkında Kanun’un 5’inci maddesinin 6’ncı fıkrası uyarınca, yapı sahipleri yapı
denetim ücretini Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının İl Muhasebe
Birimlerinde açılan emanet nitelikteki hesaplarına yatırmaktadır.
Yapı denetim kuruluşunca inşaatın o andaki seviyesine ait hakediş hazırlanarak
belediyeye sunulmaktadır. İlgili belediye tarafından yerinde yapılan
kontrollerde bu seviyeye ilişkin yapı denetim kuruluşunun herhangi bir denetim
kusuru ve eksikliği olmaması hâlinde tahakkuk evrakları hazırlanarak ödeme
yapılmak üzere İl Muhasebe Birimlerine gönderilmektedir. Ancak, bu suretle
ödemeler gerçekleşmektedir. Özetle maliklerin doğrudan yapı denetim kuruluşuna
ücret ödemesi ve yapı denetim kuruluşunu seçmesi söz konusu değildir.”
“Dosyada gizlilik kararı yok”
Bazı basın yayın organlarında yer alan ve sosyal medyada paylaşılan, “Akkuyu NGS
çalışanları, deprem bölgesine gönüllü gittikleri gerekçesiyle işten çıkarıldı.”
iddiasının gerçek dışı olduğu belirtilen bültende, “Akkuyu Nükleer AŞ ile Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından edinilen bilgiye göre, Akkuyu Nükleer Güç
Santrali projesinde çalışan işçilerin, ‘deprem bölgesine gönüllü gittikleri’



gerekçesiyle işten çıkarıldıkları iddiaları asılsızdır. İddialar, devletlerarası
bir projenin uygulanma sürecini olumsuz etkileme çabasıdır.” ifadelerine yer
verildi.
“Grand İsias Otel için başlatılan soruşturma dosyasına gizlilik kararı
getirildi.” iddiasının da gerçek dışı olduğu aktarılan bültende, Grand İsias
dosyasına yönelik herhangi bir gizlilik kararı bulunmadığının altı çizildi.
Deprem felaketinde yıkılan Adıyaman’daki Grand İsias Otel ile ilgili başlatılan
soruşturma kapsamında, gözaltına alınan otelin sahipleri ve yöneticileri Ahmet,
Mehmet Fatih ve Efe Bozkurt’un mahkemece tutuklanarak Siverek Cezaevine
nakledildiği hatırlatıldı.
Bültende, diğer şüpheliler Ulviye Bozkurt ve Şule Özbek hakkında ise yurt dışına
çıkış yasağı ve adli kontrol tedbiri uygulanmasına karar verildiği belirtildi.”
Kaynak: Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanlığı
Kaynak Link:
https://www.iletisim.gov.tr/turkce/haberler/detay/21-22-subat-2023-tarihli-depre
m-dezenformasyon-bulteni-yayimlandi

https://www.iletisim.gov.tr/turkce/haberler/detay/21-22-subat-2023-tarihli-deprem-dezenformasyon-bulteni-yayimlandi
https://www.iletisim.gov.tr/turkce/haberler/detay/21-22-subat-2023-tarihli-deprem-dezenformasyon-bulteni-yayimlandi

