NAMAZA BİR DE BU AÇIDAN BAKIN

Namaz, ne kadar kıymettar ve mühim hem ne kadar ucuz ve az bir masraf ile kazanılır hem namazsız adam ne kadar divane ve zararlı olduğunu, iki kere iki dört eder derecesinde kat’î anlamak istersen şu temsilî hikâyeciğe bak, gör:

Risale-i Nur Külliyatı’ndan alınmıştır

Dördüncü Söz

بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحٖيمِ

اَلصَّلَاةُ عِمَادُ الدّٖينِ

Namaz, ne kadar kıymettar ve mühim hem ne
kadar ucuz ve az bir masraf ile kazanılır hem namazsız adam ne kadar divane ve
zararlı olduğunu, iki kere iki dört eder derecesinde kat’î anlamak istersen şu
temsilî hikâyeciğe bak, gör:

Bir zaman bir büyük hâkim, iki
hizmetkârını, her birisine yirmi dört altın verip iki ay uzaklıkta has ve güzel
bir çiftliğine ikamet etmek için gönderiyor. Ve onlara emreder ki: “Şu para ile
yol ve bilet masrafı yapınız. Hem oradaki meskeninize lâzım bazı şeyleri
mübayaa ediniz. Bir günlük mesafede bir istasyon vardır. Hem araba hem gemi hem
şimendifer hem tayyare bulunur. Sermayeye göre binilir.”

İki hizmetkâr, ders aldıktan sonra
giderler. Birisi bahtiyar idi ki istasyona kadar bir parça para masraf eder.
Fakat o masraf içinde, efendisinin hoşuna gidecek öyle güzel bir ticaret elde
eder ki sermayesi birden bine çıkar.

Öteki hizmetkâr bedbaht, serseri
olduğundan istasyona kadar yirmi üç altınını sarf eder. Kumara mumara verip
zayi eder, bir tek altını kalır. Arkadaşı ona der: “Yahu, şu liranı bir bilete
ver. Tâ bu uzun yolda yayan ve aç kalmayasın. Hem bizim efendimiz kerîmdir,
belki merhamet eder, ettiğin kusuru affeder. Seni de tayyareye bindirirler. Bir
günde mahall-i ikametimize gideriz. Yoksa iki aylık bir çölde aç, yayan, yalnız
gitmeye mecbur olursun.”

Acaba şu adam inat edip o tek lirasını bir
define anahtarı hükmünde olan bir bilete vermeyip muvakkat bir lezzet için
sefahete sarf etse; gayet akılsız, zararlı, bedbaht olduğunu, en akılsız adam
dahi anlamaz mı?

İşte ey namazsız adam ve ey namazdan
hoşlanmayan nefsim!

O hâkim ise Rabb’imiz, Hâlık’ımızdır. O
iki hizmetkâr yolcu ise biri mütedeyyin, namazını şevk ile kılar; diğeri gafil,
namazsız insanlardır. O yirmi dört altın ise yirmi dört saat her gündeki
ömürdür. O has çiftlik ise cennettir. O istasyon ise kabirdir. O seyahat ise
kabre, haşre, ebede gidecek beşer yolculuğudur. Amele göre, takva kuvvetine
göre, o uzun yolu mütefavit derecede katederler. Bir kısım ehl-i takva, berk
gibi bin senelik yolu bir günde keser. Bir kısmı da hayal gibi elli bin senelik
bir mesafeyi bir günde kateder. Kur’an-ı Azîmüşşan, şu hakikate iki âyetiyle
işaret eder. O bilet ise namazdır. Bir tek saat, beş vakit namaza abdestle kâfi
gelir.

Acaba yirmi üç saatini şu kısacık hayat-ı dünyeviyeye sarf eden ve o uzun hayat-ı ebediyeye bir tek saatini sarf etmeyen; ne kadar zarar eder, ne kadar nefsine zulmeder, ne kadar hilaf-ı akıl hareket eder. Zira bin adamın iştirak ettiği bir piyango kumarına yarı malını vermek, akıl kabul ederse halbuki kazanç ihtimali binde birdir. Sonra yirmi dörtten bir malını, yüzde doksan dokuz ihtimal ile kazancı musaddak bir hazine-i ebediyeye vermemek; ne kadar hilaf-ı akıl ve hikmet hareket ettiğini, ne kadar akıldan uzak düştüğünü, kendini âkıl zanneden adam anlamaz mı?

Halbuki namazda ruhun ve kalbin ve aklın
büyük bir rahatı vardır. Hem cisme de o kadar ağır bir iş değildir. Hem namaz
kılanın diğer mubah dünyevî amelleri, güzel bir niyet ile ibadet hükmünü alır.
Bu surette bütün sermaye-i ömrünü, âhirete mal edebilir. Fâni ömrünü, bir
cihette ibka eder.

***

(Kaynak: B.Said Nursi: Risale-i Nur Külliyatı’ndan 4. Söz)

(Kaynak linki: http://www.hizmetvakfi.org/risaleinur/